Paul Handgraaf

Paul Handgraaf MBA is gespecialiseerd in International Business Development en het maken en uitvoeren van strategische scenario’s om groei te bewerkstelligen. Met name in een business to business omgeving waarin met nieuwe en bestaande producten en/of diensten in andere landen, en dus culturen, een marktaandeel moet worden opgebouwd komt Paul het beste tot zijn recht. Hij vindt het leuk om start-ups en scale-ups te begeleiden en als sparring partner het management team te ondersteunen bij het strategisch managen van hun bedrijf.

Profiel

Paul Handgraaf is een gedreven en energieke professional die zowel zelfstandig als in teams goed functioneert. Hij is conceptueel, creatief en doelgericht en in staat om op ieder niveau in organisaties relaties aan te gaan en te behouden. Met zijn ervaring als leider in een complexe internationale context in de energie sector begrijpt hij dat klanten, medewerkers, business partners en stakeholders allen van groot belang zijn voor de toekomstbestendigheid van ondernemingen. Zijn aanstekelijke enthousiasme en humor, in combinatie met zijn brede business en management kwaliteiten hebben ervoor gezorgd dat hij internationaal wordt gewaardeerd voor het tot stand brengen van nieuwe samenwerkingsverbanden tussen technologie bedrijven en dienstverleners. Zijn flexibiliteit en aanpassingsvermogen zijn van grote waarde gebleken om internationaal in verschillende culturen succesvol te kunnen functioneren.

Ervaringen

Als CEO en Business development executive in de olie en gas industrie is hij verantwoordelijk geweest voor het strategisch managen en het leiden van veelal kleine niche bedrijven in de milieu industrie. Paul heeft in meer dan 30 landen gewerkt aan onder andere het opzetten van buitenlandse vestigingen, het selecteren en implementeren van agenten en distributeurs en het aangaan van strategische partnerships. Als managing consultant heeft Paul diverse opdrachten geleid bij internationale bedrijven met een Europees hoofdkantoor in Nederland. Strategische vraagstukken op gebied van logistiek en transport, warehousing en supply chain optimalisatie en de keuze van ERP systemen waren terugkerende thema’s bij die opdrachten.

Achtergrond

Na zijn HEAO Bedrijfseconomie werkte Paul aan order fulfilment processen en systemen bij Hoogovens IJmuiden, inmiddels Tata Steel. Nadat hij in de avonduren zijn AMBI diploma behaalde, kwam Paul terecht bij IBM Nederland waar hij werd aangesteld als Business Informatie Analyst. Al snel werd Paul daar gevraagd voor het opzetten van nieuwe internationale logistieke missies en daarop volgend het mede vorm geven van de consultancy tak in Nederland. Als gevolg daarvan was Paul een aantal jaren succesvol als consultant en directeur van de IBM Consulting Group, en vervulde hij de positie van executive manager in IBM Nederland.

Maar het avontuur trok en rond 2000 trad Paul in dienst bij een Zweedse investeerder in milieutechnologie, tevens eigenaar van het Noorse bedrijf Thermtech. Zijn opdracht daar was om groene technologieën naar de markt te brengen, voornamelijk in de olie en gas industrie. Na het behalen van zijn MBA aan de universiteit van Kingston in London, met als afstudeerthema het succesvol maken van technology start-ups, kon Paul zijn nieuw opgebouwde kennis in de praktijk toepassen. Met start-ups in Nederland, Noorwegen en Zweden en een niche markt die zich uitstrekt over de gehele wereld was de uitdaging onbegrensd. Een belangrijke mijlpaal in 2008 was dat Thermtech op de eerste plaats eindigde in de Deloitte Technology fast 50. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot marktleider in haar niche.

Paul heeft Norbert en Ronald actief bijgestaan bij de realisatie van hun boek Strategisch managen in turbulente tijden als kritisch lezer en ervaringsdeskundige. Daarbij raakte hij gegrepen door het gedachtengoed en vanuit zijn roeping om leiders te ondersteunen heeft hij zich aangesloten bij FPSM.